Lenticular

A nyomdaipari palettán különleges színfoltot jelentenek a lenticular, vagy más néven lencselemez termékek. Segítségükkel olyan hatásokat érhetünk el a nyomatokon, mint az animációk, mozgó képek, vagy 3 dimenziós ábrázolások megjelenítése. A lencselemez egy műanyag lemez, mely felületén lencsesorokat alakítanak ki. E lencsék teszik lehetővé a különböző effektusok használatát, mivel ránézeti szögtől függően különböző képeket láthatunk. A lencselemez termék előállítása minden esetben a kreatív egyeztetéssel kezdődik, melynek végeredménye egy lenticular nyomatminta. A minta teljes egészében megegyezik a későbbi lenticular nyomattal, így alkalmas ügyfél általi jóváhagyásra, ill. ez lesz a későbbi gyártás alapja.

A lencselemez hátoldalát a felhasználástól függően UV lakkozhatjuk, kasírozhatjuk, 2 oldalas öntapadóval is elláthatjuk. Kombinálhatjuk különböző papírokkal is, pl.: 4 oldalas kiadvány borítójaként, kartonra felragasztva DVD borítóként, de akár nyomtatott műanyagra is ragaszthatjuk. A lencselemez stancolható is.

A felhasználható effektusok a következők:

Váltókép (flip)

A flip alapvetően 2-3 kép közötti, átmenet nélküli váltást jelent: a lencselemez mozgatásával az egyik kép helyébe egy hirtelen váltással egy másik kép lép. Az effektus megértéséhez képzeljünk el egy képeslapot, melyet mozgatva hol egy, az épület külsejéről készült fotót láthatunk, hol pedig az épület egy belső termének képét. Reklámokban előszeretettel alkalmazzák az „előtte-utána” összehasonlításokhoz.

Vissza
Tovább
Lap tetejére

Zoom

Adott képrészre közelítés-távolítás, 5-10 képben. Olyan hatás, melynél egy a grafikán szereplő elem közeledését illetve távolodását érezzük. Ilyen lehet például egy repülőgép felénk közeledő és távolodó képe.

Vissza
Tovább
Lap tetejére

Animáció (motion)

Folyamatos mozgás megjelenítése 5-10 képben. Az effekt az animációs filmekkel analóg módon egy képsorozat segítségével mozgást imitáló effektus. A felhasznált képek lehetnek video- vagy mozgóképes állományok válogatott képkockái, különálló fotók, rajzi- és grafikai elemek is.

Vissza
Tovább
Lap tetejére

Átváltozás (morf)

A morf hatás során az egyik grafikai elem folyamatosan átváltozik, átalakul egy másik elemmé. Képzeljünk el például egy macska grafikáját, mely a lencselemez döntésével kutyává alakul át. A morf effektusnál 2 forrásképre van szükség, melyből szoftverrel generáljuk az átmenet során látható képeket.

Vissza
Tovább
Lap tetejére

Valós 3D megjelenítés

A lenticular technikával elérhető 3D-s effektus alapfeltétele az, hogy a lencselemezek lencsesoraira két szemünk más szögben lásson, azaz a lencsék elrendezése függőleges legyen. 3 dimenziós hatást kétféle módon készíthetünk: Az egyik megoldás a speciális, a lenticular technikának megfelelő fényképezés. Az ábrázolni kívánt tárgyról különböző szögekből felvételeket készítünk, majd az így kapott képeket használjuk forrásképeknek. A fotózás nyugalomban lévő tárgy esetén történhet egy fényképezővel, mellyel egymás után, a megfelelő eltolással készítjük el a képeket. Mozgó tárgyakhoz azonban már több fényképező, vagy különleges, több objektívvel felszerelt gép szükségeltetik. Az ilyen módszerrel készült lencselemez képek kiváló térhatást biztosítanak fényképi ábrázolás mellett. Ezen elv alkalmazásával készülnek a háromdimenziós számítógépes grafikák lencselemez nyomatai is, amikor a valós fényképezőket virtuális társaik helyettesítik.

Lap tetejére

2D/3D konvertálás

A 3D-s forráskép-előállítás másik módszere. Ekkor a kép egyes grafikai elemeit külön rétegeken (layereken) helyezzük el, s egy speciális szoftver segítségével alakítjuk ki a térhatást a layerek egymástól való térbeli távolságának megadásával.

Vissza
Tovább